متفورمین خطر مرگ ناشی از COVID-19 را کاهش می دهد

4فوریه 2021- محققان اعلام کردند کسانی که از متفورمین برای کنترل دیابت نوع 2 خود استفاده می کنند، در صورت ابتلا به ویروسCOVID-19 ، کمتر جان خود را از دست می دهند.

مطالعات قبلی نشان داده است که دیابت یک شرایط قابل توجه است که می تواند بر شدت بیماری کسی که به ویروس کرونا آلوده می شود، تأثیر گذارد.اکنون تیمی از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام(UAB) می گویند که آنها شواهدی یافته اند که نشان می دهد داروی معروف متفورمین که برای کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شود، ممکن است سطحی از محافظت را در برابر مرگ ناشی از این ویروس کشنده، فراهم کند.

دکترAnath Shalev ، نویسنده اصلی این مطالعه و مدیر مرکز جامع دیابتUAB ، گفت: این اثر مفید، حتی پس از تنظیم نتایج برای سن، جنس، نژاد، چاقی و فشار خون بالا یا بیماری مزمن کلیه و نارسایی قلبی، ثابت باقی ماند.بر اساس نتایج مشابهی که هم اکنون در جمعیت های مختلف از سراسر جهان از جمله چین، فرانسه و یک تجزیه و تحلیلUnited Healthcare  به دست آمده است، کاهش خطر مرگ و میر مشاهده شده ی مرتبط با استفاده از متفورمین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وCOVID-19 ، ممکن است قابل تعمیم باشد.

با وجود این یافته ها، محققان هنوز مطمئن نیستند که چرا متفورمین پیش آگهی ویروس کرونا را بهبود می بخشد.اگرچه دکتر Shalev، می گوید که این ممکن است ارتباطی با "اثرات ضد التهابی و ضد ترومبوتیک" این دارو باشد، که قبلا شرح داده شده است.

وی افزود: این نتایج نشان می دهد، اگرچه دیابت یک عامل خطر مستقل برای مرگ و میر ناشی از COVID-19 است، اما این خطر در افرادی که متفورمین مصرف می کنند به طور چشمگیری کاهش می یابد و این احتمال وجود دارد که متفورمین ممکن است یک رویکرد محافظتی در این جمعیت پرخطر فراهم کند.

این یافته ها برای اولین بار در سرور MedRxiv منتشر شد و اکنون در مجله ی داوری شده یFrontiers in Endocrinology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/feb/metformin-found-to-reduce-risk-of-dying-from-covid-19.html